הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון

Faculty of Electrical Engineeringהפקולטה להנדסת חשמל מדורגת בהתמדה ברשימת עשר הפקולטות המובילות בעולם בהנדסת חשמל ובהנדסת מחשבים. היא גם הפקולטה ההנדסית הגדולה ביותר בישראל. היא הוכרה על ידי ועדות הערכה ארציות ובינלאומיות כ”משאב לאומי יקר מפז והמניע המרכזי של תעשיית ההיי-טק והתעשייה הביטחונית בישראל.”

הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש אנדרו וארנה ויטרבי נהנית ממוניטין עולמיים של מנהיגות בתחומים מרכזיים בתקשורת, באלקטרוניקה ובהנדסת מחשבים. חברי הסגל בפקולטה, שזכו בפרסים רבים, מנהלים מחקר מתקדם בתחומים הבאים: רשתות מחשבים, עיבוד אותות והדמיה, VLSI, מיקרו-אלקטרוניקה, ננו-אלקטרוניקה, ראייה ממוחשבת וגרפיקה, ביג-דאטה, אבטחת סייבר ואלקטרו-אופטיקה. הפקולטה נודעת גם בתרומתה העצומה לתחומים תיאורטיים ובהם תורת המידע, תהליכים סטוכסטיים, מערכות מבוזרות, למידה חישובית, אלקטרו-מגנטיות ואלגוריתמים.

תחום הנדסת החשמל בטכניון מהווה מרכיב מרכזי בתשתית הטכנולוגית והמדעית של מדינת ישראל. יותר מ-1,600 חברות נוסדו או נוהלו על ידי בוגרי הטכניון בעשרים השנים האחרונות, ו-35% מבוגרים אלה הם בוגרי הפקולטה להנדסת חשמל. הפקולטה מקיימת קשרים נרחבים ומגוונים עם תעשיית ההיי-טק, והמועדון התעשייתי שלה (ILP) כולל יותר משלושים חברות – מחברות בינלאומיות ועד חברות הזנק.

לימודי הנדסת חשמל החלו בטכניון כעשור לפני הקמתה של מדינת ישראל. עד היום יצאו מהפקולטה יותר מ-16,000 בוגרים, וכיום לומדים בה יותר מאלפיים סטודנטים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים. הדיקן הנוכחי של הפקולטה הוא פרופ’ אריאל אורדע.

בתחילת שנות השבעים בנו חברי הסגל והמהנדסים בפקולטה את תשתיות המחקר ואת הבסיס להכשרת מהנדסים לטובת תעשיית המיקרו-אלקטרוניקה הישראלית, שמילאה תפקיד חיוני בהתעצמותה הביטחונית של ישראל ובגידול הכלכלי במגזר הטכנולוגי. הם גם סללו את הדרך להצלחות הישראליות בתורת המערכות והבקרה, בהנדסת מחשבים, בתורת התקשורת והמידע, באופטו-אלקטרוניקה, בננו-טכנולוגיה ובהנדסה קוונטית.

הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון מהווה כבר עשרות שנים גורם חלוצי בתחום הנדסת המחשבים. הפקולטה זיהתה מבעוד מועד את התפקיד ההולך ומתרחב של הנדסת מחשבים כחלק מהנדסת חשמל, ובהתאם לכך קלטה חברי סגל בתחומים של ארכיטקטורת מחשבים, רשתות, מערכות מבוזרות, ראייה ממוחשבת, גרפיקה וביג דאטה. התפתחויות חשובות אלה הואצו על ידי Computech – מרכז אנדרו וארנה ויטרבי ללימודים מתקדמים בטכנולוגיות מיחשוב, המשמש כמוקד של מחקר בהנדסת מחשבים.

הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון מאופיינת בפעילות בין-תחומית. יחד עם הפקולטה למדעי המחשב היא הקימה את המרכז להנדסת מחשבים בטכניון (TCE), המהווה פלטפורמה לשיתופי פעולה בין הטכניון לתעשייה בכך שהוא מאפשר לגורמים בתעשייה לקיים בטכניון מחקר משותף.

לפקולטה להנדסת חשמל בטכניון היסטוריה ארוכה של חדשנות. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא אלגוריתם למפל-זיו, שפותח על ידי פרופ’-מחקר יעקב זיו, חבר סגל בפקולטה להנדסת חשמל, יחד עם פרופ’ אברהם למפל. אלגוריתם אוניברסלי זה, המאפשר דחיסת מידע ללא אובדן מידע, מהווה בסיס לאלגוריתמים של דחיסה בקובצי GIF ו-ZIP.

תהליך הגיוס המוצלח בפקולטה להנדסת חשמל מומחש בעובדה ש-15 מתוך חברי הסגל, כלומר כ-30% מהם, קיבלו את מלגת אלון, המוענקת מדי שנה על ידי מל”ג לעשרת הצעירים המבטיחים ביותר המועמדים למשרות סגל באוניברסיטה ישראלית כלשהי ובכל תחום. זהו ככל הנראה המספר הגדול ביותר של מלגות אלון שהוענקו לפקולטה אחת בישראל. ראיה נוספת למצוינות ולהצלחה בגיוס סגל היא העובדה שרוב הפרופסורים שלנו קיבלו פרסים בינלאומיים יוקרתיים וכן חברויות ואותות הוקרה באגודות מדעיות בינלאומיות.

בשנת 2009 קבעה ועדת ההערכה הבינלאומית, שבראשה עמד הנשיא הנוכחי של MIT, כי “הפקולטה, הצוות הטכני והסטודנטים לתואר ראשון, שני ושלישי אינם נופלים מעמיתיהם במוסדות הטובים ביותר במקומות אחרים בעולם… ידוע שבוגרי הפקולטה הזאת, בין אם למדו בה לתואר ראשון, שני או שלישי, מוכנים לא פחות (ואולי יותר) מבוגריהם של המוסדות הנחשבים ביותר בעולם.”